Hoi allemaal!
Maandag is onze laatste
volledige lesweek gestart. Volgende week zijn het examens en hoeven we dus geen
les te geven. De week erna geven we nog les op maandag, dinsdag en woensdag.
Donderdag is het onze ‘farewellparty’ op school en vrijdag is het closing day.
Dit is de laatste dag van het semester en dus de dag dat de school sluit voor
een vakantie van 3 weken. Op 8 april vertrekken we uit Chilumba, terug richting
Lilongwe.
Ondertussen gaat alles
hier zijn gewone gangetje.
Naast het lesgeven zijn we ook begonnen met het onderzoeken van het wereldbeeld van deze kinderen, naar aanleiding van ons onderzoeksproject voor onze school in Vorselaar.
Dat het regenseizoen is,
hebben we (na een lange zonnige tijd) opnieuw mogen ondervinden. Gelukkig
houden de wolken de stortbuien bij tot ’s nachts. Als we dan ’s morgens wakker
worden, merken we dat de rivier naar de lodge weer serieus aan het stromen is,
terwijl hij de dag ervoor nog leeg stond. Het woord stortbui mag je dan ook letterlijk
nemen.
Toen we vanochtend naar school wandelden, waren er een paar leerlingen die op blote voeten en met schoenen en sokken in de hand wandelden. Ze moesten namelijk een ‘beekje’ zien te overbruggen dat ondertussen een hele beek geworden was. Als het in België zo regent, weet je dat je de hele dag het huis niet kan uitkomen. Gelukkig is dat hier niet het geval. Deze ochtend kwam het water nog met bakken uit de lucht, nu zitten we alweer te zweten in het zonnetje.
Toen we vanochtend naar school wandelden, waren er een paar leerlingen die op blote voeten en met schoenen en sokken in de hand wandelden. Ze moesten namelijk een ‘beekje’ zien te overbruggen dat ondertussen een hele beek geworden was. Als het in België zo regent, weet je dat je de hele dag het huis niet kan uitkomen. Gelukkig is dat hier niet het geval. Deze ochtend kwam het water nog met bakken uit de lucht, nu zitten we alweer te zweten in het zonnetje.
Klein obstakel op de weg naar school. |
De maaltafels in Standard
2 en 3 lopen ook stilaan op zijn einde.
Vandaag stond ik voor een echte uitdaging in Standard 2.
Op de planning stond ‘een spelletje spelen in groepjes van 4 leerlingen’.
In België is dat vanzelfsprekend en iets dat dagelijks gebeurd, maar dat is hier allesbehalve zo. Ik gaf kaartjes met de maaltafels en hun oplossingen en gaf de opdracht om de juiste duo’s te maken. Wanneer ze een duo gevonden hadden (maaltafel + oplossing), werden de kaartjes omgedraaid. Als er op de achterkant van beide kaartjes dezelfde tekening stond, was de oefening correct.
Het spelletje was een groot succes! De leerlingen waren heel enthousiast én maakten heel wat juiste combinaties. Missie geslaagd!
Binnenkort krijgen alle leerlingen een maaltafeldiploma als beloning voor hun goede werk.
Vandaag stond ik voor een echte uitdaging in Standard 2.
Op de planning stond ‘een spelletje spelen in groepjes van 4 leerlingen’.
In België is dat vanzelfsprekend en iets dat dagelijks gebeurd, maar dat is hier allesbehalve zo. Ik gaf kaartjes met de maaltafels en hun oplossingen en gaf de opdracht om de juiste duo’s te maken. Wanneer ze een duo gevonden hadden (maaltafel + oplossing), werden de kaartjes omgedraaid. Als er op de achterkant van beide kaartjes dezelfde tekening stond, was de oefening correct.
Het spelletje was een groot succes! De leerlingen waren heel enthousiast én maakten heel wat juiste combinaties. Missie geslaagd!
Binnenkort krijgen alle leerlingen een maaltafeldiploma als beloning voor hun goede werk.
Tot binnenkort!
Noor
Ik vind het geweldig hoe jullie het aanpakken met de maaltafels die onvoldoende bekend zijn bij de kinderen. Dat hadden we vorig jaar reeds opgemerkt maar nu schijnt er toch vooruitgang te zijn. Maak er nog het beste van. Groetjes Wakter
BeantwoordenVerwijderen