Hallo allemaal!
We hebben er dit weekend
een gezellig weekendje thuis van gemaakt.
Zaterdagnamiddag was het
sportwedstrijd tegen de government school in Uliwa, zo’n 6 km van Chilumba.
Hups, fietstaxi op en richting sportwedstrijd. We kwamen mooi op tijd aan, maar
op Mr Banda en een paar leerlingen van onze school na was er niemand te
bespeuren.
Blijkbaar was er een begrafenis en daardoor ging de sportwedstrijd niet door. Ze hadden dit pas een uur voor het begin van de wedstrijd laten weten, en dus waren onze leerlingen al onderweg naar Uliwa…
Geen sportwedstrijd dus. De studenten waren dus helemaal naar Uliwa gewandeld voor niks… en ze moesten ook nog eens terug!
Blijkbaar was er een begrafenis en daardoor ging de sportwedstrijd niet door. Ze hadden dit pas een uur voor het begin van de wedstrijd laten weten, en dus waren onze leerlingen al onderweg naar Uliwa…
Geen sportwedstrijd dus. De studenten waren dus helemaal naar Uliwa gewandeld voor niks… en ze moesten ook nog eens terug!
Zondag hebben we een
bezoekje gebracht aan het politiekantoor. We zagen hen al vaak Bao, een typsich
spel uit Malawi, spelen en wouden dit graag leren. De agenten legden het niet
altijd goed uit waardoor we de regels niet helemaal begrepen. We beloofden hen
om nog een andere keer terug te komen om verder te oefenen. Zondagavond hebben
we gekampeerd op het terras. We legden onze matrassen buiten en hingen onze
muskietennetten erboven. Het was een gezellige boel!
En het moet gezegd, er zijn slechtere manieren om wakker te worden. De blauwe en roze lucht en de opkomende zon boven het meer, prachtig!
En het moet gezegd, er zijn slechtere manieren om wakker te worden. De blauwe en roze lucht en de opkomende zon boven het meer, prachtig!
Bao spelen bij de politie |
Maandag hadden we een
extra dagje weekend. Op 3 maart ‘vieren’ ze hier namelijk Marter’s Day. Dit is
een feestdag om de onafhankelijkheid van Malawi te herdenken. Tijdens de
onafhankelijkheidsstrijd van 1979 zijn er veel doden gevallen en dat herdenken ze
op Marter’s Day (als ik Philip zijn uitleg goed begrepen heb…). Philip – één
van de comitéleden – nam ons mee naar de andere kant van Chilumba, waar je ook
aan het meer zit.
Hij nam ons mee in een bootje en we roeiden rond op het meer. Na een tijdje sprongen we uit de boot om wat te snorkelen en visjes te zoeken. Terug bootje in (gemakkelijker gezegd dan gedaan… Dankjewel rots!) en terug richting land. Toen we terug in de lodge waren, speelde Philip Bao met ons. Hij is een betere leerkracht dan de mannen van de politie en nu beginnen we het spel te begrijpen.
Hij nam ons mee in een bootje en we roeiden rond op het meer. Na een tijdje sprongen we uit de boot om wat te snorkelen en visjes te zoeken. Terug bootje in (gemakkelijker gezegd dan gedaan… Dankjewel rots!) en terug richting land. Toen we terug in de lodge waren, speelde Philip Bao met ons. Hij is een betere leerkracht dan de mannen van de politie en nu beginnen we het spel te begrijpen.
Vandaag had ik een drukke schooldag
voor de boeg: Engels en Expressive Arts in Standard 8, wiskunde in Standard 2
en ook nog een handje toesteken bij Expressive Arts in Standard 1 en 2.
Vanaf vandaag ben ik gestart met elke les de maaltafels te overhoren in Standard 2. Ik geef hen 10 maaltafels die ze binnen een ‘korte’ tijd moeten oplossen. Op deze manier hoop ik de maaltafels nog wat beter te automatiseren. De meeste leerlingen kunnen de maaltafel van 2 wel oplossen, maar doen dit door op hun vingers te tellen of kroonkurken te gebruiken. Het verschil tussen de leerlingen is ook echt groot en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Bij ons zorgen we dan voor werkblaadjes met een extra uitdaging, een leuk denkspelletje, … maar dat is hier niet zo vanzelfsprekend. Ik gebruik blokjes met de maaltafels op (meegebracht uit België) om de snelle leerlingen enthousiast aan het werk te houden.
Vanaf vandaag ben ik gestart met elke les de maaltafels te overhoren in Standard 2. Ik geef hen 10 maaltafels die ze binnen een ‘korte’ tijd moeten oplossen. Op deze manier hoop ik de maaltafels nog wat beter te automatiseren. De meeste leerlingen kunnen de maaltafel van 2 wel oplossen, maar doen dit door op hun vingers te tellen of kroonkurken te gebruiken. Het verschil tussen de leerlingen is ook echt groot en dat maakt het er niet gemakkelijker op. Bij ons zorgen we dan voor werkblaadjes met een extra uitdaging, een leuk denkspelletje, … maar dat is hier niet zo vanzelfsprekend. Ik gebruik blokjes met de maaltafels op (meegebracht uit België) om de snelle leerlingen enthousiast aan het werk te houden.
De maaltafels herhalen met concreet materiaal: kroonkurken! |
Tot binnenkort!
Noor
Hey Noor,
BeantwoordenVerwijderenWe volgen je blog met veel bewondering.
Als ik je verhalen lees is het precies of ik hoor je tetteren.
Zo te horen heb je het daar wel naar je zin.
De leerling van je klas hebben veel geluk met zo'n enthousiaste juf !
Geniet nog van je verblijf (maar wees toch voorzichtig)
groeten
Nonkel Johan en tante Monique