donderdag 13 maart 2014

When you educate a woman, you educate a nation!



Hoi allemaal.

Mijn internet heeft iets meer dan een week – om één of andere mysterieuze reden - niet gewerkt. Vandaar het lange wachten op een blogberichtje. Veel leesplezier met dit weekoverzicht!

Dinsdag 4 maart
Mijn vorig blogbericht eindigde bij de drukke lesdag op dinsdag. Na de middag kwam Harriet naar de lodge en leerde ons nsima maken. Dat is een kleverige brij van bloem en water dat de mensen hier dagelijks eten. Na een half uurtje was het al klaar en konden we proeven. Het deeg heeft niet veel smaak, maar met wat saus (tomatensaus in ons geval) valt het wel mee… voor een paar hapjes. Een heel bord zou ik niet naar binnen gewerkt krijgen. Toch was het een hele leuke ervaring en was het leuk om te leren wat de mensen hier eten.

Woensdag 5 maart
De les Engels startte 25 minuten later omdat er maar 3 leerlingen in mijn klas zaten. De anderen zaten bij de directeur voor een preek over op tijd komen… waardoor ze te laat kwamen in mijn les! De maaltafels in Standard 3 gaan vlotter en vlotter, ik ben een trotse juf!
Ik vroeg aan de meester van mijn klas, Standard 8, of ik de posters in de klas mocht vervangen door nieuwe exemplaren. Ik beloofde hem dat ik die dan ook zou lamineren waardoor ze langer bruikbaar blijven. Zijn ogen fonkelden toen ik dat vroeg en dus ging ik ijverig aan de slag met potlood en gom. Het resultaat mag er zijn! 

Donderdag 6 maart
De harde werkers van Standard 8 werden beloond met een balpen, de flinke kindjes in Standard 2 kregen een ballon. Ze waren heel blij en nog gemotiveerder om flink hun best te doen. Na de middag gingen we naar Mrs Manda, de naaister in het dorp. Zij gaat voor ons een echt Malawisch kleedje maken. Ik ben benieuwd!

Vrijdag 7 maart
De leerkracht van Standard 2 kwam tijdens de pauze naar mij toe met een overhoring van één van de leerlingen. “Kijk eens hoe goed de leerlingen de maaltafel van 2 kennen! De toets is een groot succes bij alle leerlingen, en dat is dankzij jouw goede aanbreng van de maaltafel!”.
Ik denk dat ik die dag nog net iets harder straalde dan de zon…
De prikborden zijn afgewerkt! Deze namiddag schilderden we de laatste randjes en poetsten we de muren en vloer die onbedoeld ook een laagje verf gekregen hadden. Een uitgebreide ‘prikbordupdate’ volgt 1 van de dagen!

Zaterdag 8 maart
Zaterdagnamiddag trokken we opnieuw naar Chitimba. Onder een boom, met een fenomenaal uitzicht op de bergen, leerden we hout bewerken. Sam, één van de verkopers van de houtmarkt, nam ons mee naar zijn ‘atelier’ (onder die boom dus) en zorgde er samen met zijn helpers voor dat we alle 4 met een mooi slabestek naar huis gingen. Het meeste werk was wel hun verdienste, maar we hebben een flink handje geholpen. Het resultaat mag er zijn!

Zondag 9 maart
Luilekkerzondag aan het diepe deel van het meer! Deze keer nam Mr Banda ons mee op een boottochtje. Hij had zwembandjes mee, voor het geval één van ons niet kon zwemmen. Toen we hem verzekerden dat we allemaal wel kunnen zwemmen, deed hij ze zelf maar aan. Een geweldig zicht!

Maandag 10 maart
De leerlingen van Standard 8 werkten heel flink mee vandaag. Zowel bij Engels als bij Expressive Arts waren we sneller klaar omdat ze zo goed doorwerkten. We speelden een spel als beloning. 

Dinsdag 11 maart
Schoolfeest vandaag! Lien en Astrid zijn 2 maanden geleden begonnen met het aanleren van Belgische liedjes in alle klassen. Vandaag werden die aan de andere klassen en ouders getoond op het schoolfeest. Na de actjes werd iedereen getrakteerd op zelfgemaakte samusa’s en cake. Mmm! Het schoolfeest was ineens ook een eerste afscheid voor Lien en Astrid, aangezien zij zaterdag uit Chilumba vertrekken. De leerlingen deden nog wat actjes, leerkrachten en ouders kwamen aan het woord, … Ook de directeur sprak een woordje. Hij hoopt dat er volgende jaren nog meer vrouwelijke stagiaires komen want, ik citeer, ‘When you educate a man, you educate a individual. When you educate a woman, you educate a nation.’

Woensdag 12 maart
Tijdens de les Engels maakten de leerlingen van Standard 8 posters om in de school op te hangen in verband met het dragen van een uniform. Ze gingen heel enthousiast aan het werk, missie geslaagd!
Na de middag gingen we zwemmen met de 4 klassen (Standard 5 tot 8). We hadden dolle pret!

Foto's volgen nog, maar het internet is te traag om ze op de blog te kunnen zetten.

Liefs!

1 opmerking:

  1. Ik begin stilaan ook wel uit te kijken naar het weerzien van onze stralende zon. Nog 5 weken en dan kunnen wij ons (bruin geworden) zonnetje uithoren over haar super tijd in het verre Malawi met 3 andere super meiden. Ben ook benieuwd naar de foto's van de prikborden. Dat was een super idee.
    Geniet nog van de laatste weken met z'n tweetjes. Dikke kus en knuffel
    Moeke, pa en Wout.

    BeantwoordenVerwijderen