woensdag 12 februari 2014

We are fine and how are you?



Hallo allemaal!
‘Madam Noor’ begint het aardig gewoon te raken op school. De verwelkoming als je binnen komt in de klas ken ik ondertussen ook al uit mijn hoofd.
‘Welcome madam’
‘Goodmorning everybody, how are you?’
‘We are fine and how are you?’
‘I’m fine, thank you. You can sit down.’
… en dat dan op een zagerige toon.
Gisteren ging Engels weer iets minder vlot. De leerlingen schrijven zo traag dat er niet veel actie was tijdens de les. Voor Expressive Arts moesten de leerlingen materiaal meebrengen om hun geïmproviseerd gebruiksvoorwerp te maken. Jammer genoeg had niemand zijn spullen bij. Dan maar… improviseren! We zongen opnieuw ‘If you’re happy and you know it’ in het Engels en Chichewa. Blijven oefenen is de boodschap.µ

In Standard 2 gaf ik mijn eerste les wiskunde: de aanbreng van de maaltafel van 2. Gewapend met ballonnen en flitskaarten trok ik naar de klas. De leerlingen waren heel enthousiast en deden erg hun best. Ik merkte wel dat het iets moeizamer ging dan tijdens de aanbreng van de maaltafel tijdens mijn stage in het tweede leerjaar, maar ze deden het echt wel goed hoor! Herhalen, herhalen, herhalen en een beetje de clown uithangen was de boodschap. Op het einde van de les kregen alle kindjes een ballon als beloning, en dat vonden ze natuurlijk fantastisch. Opnieuw blinkende oogjes en blije gezichtjes.
Na de lessen heb ik me beziggehouden met het uittypen van een test die Mr Kondowe aan mij gegeven had. Vrijdag hebben de leerlingen van mijn klas Engelse test. De test telt 5 bladzijdes, staat op 100 punten en is echt moeilijk. Je zou het kunnen vergelijken met een examen in het eerste of tweede middelbaar bij ons. Ik ben benieuwd hoe de leerlingen het er vanaf gaan brengen.

Na de middag kwam Tamara naar de lodge. Zij is een meisje die elke dag tijdens de pauze op school samusa’s verkoopt. We kochten al een paar keer samusa’s van haar en geraakten aan de praat. We vroegen of ze het ons eens wou leren en… zo gezegd, zo gedaan! De driehoekjes met rijst waren zeker en vast geslaagd, maar we waren het unaniem eens dat die van Tamara toch net iets lekkerder zijn. We blijven oefenen!
Vandaag moest ik enkel Expressive Arts geven omdat de leerkracht van Engels nog wat herhalingsoefeningen wou maken voor de toets van vrijdag. De les was een groot succes. De leerlingen brachten dit keer wel hun materiaal mee – veel van hen gingen wat klei halen in de rivier – en maakten prachtige auto’s, helikopters, moto’s, … Ze waren heel enthousiast en ik was – opnieuw – heel trots op ‘mijn’ leerlingen.

Standard 8

De eerste 8 prikborden hangen op, verspreid over 4 klassen. Er werden steeds 2 prikborden gebruikt om 1 groot geheel te vormen. We hebben 1 prikbord een laagje ‘verf’ (een papje van water en poeder) gegeven. Nu is het nog grijs, maar als het droog is zou het wit moeten zijn. Ik ben benieuwd naar het resultaat! Ik kocht ook rode verf om de randjes van het prikbord te verven. We weten dus wat doen de volgende namiddagen!
1 van de nieuwe prikborden (moet nog geschilderd worden)
Ik kreeg vandaag een kokosnoot van Staff, een jongen uit mijn klas. Het duurde bijna 2 uur voor we ervan konden proeven. Eerst de groene, houtvezelachtige schil eraf halen en dan de noot zelf nog open krijgen. Met behulp van een nagel en een steen lukte het en de smaak was heerlijk! 
Nom nom nom!

Vanaf vrijdag zal ik ook 2 keer per week wiskunde geven in Standard 3. Ik zal me focussen op de maaltafels. In Std 2 en 3 ben ik dus een beetje ‘de maaltafeljuf’, heel leuk!

Tot snel!
Noor

2 opmerkingen:

  1. Hoi Madam Noor ;-) ,
    Alleen maar leukleuk, mooimooi, lekkerlekker, nomnom ...
    Ziet er dus goed uit. Prachtige verhaaltjes en toffe foto's !

    Keep on going !

    Dikke knufffff xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag schat,

    Super idee van de prikborden. Het is iets blijvend en je kan er je persoonlijke toets aan geven. Ze zullen jou daar nog lang dankbaar zijn. Met de nodige regels, wordt dit een mooi hulpmiddel.
    Je gaat er voor zorgen dat ze elke dag de 'maaltafeljuf' willen.
    Doe zo verder, super meid.

    Het is toch leuk jou elke week te horen. Kijk er steeds naar uit.
    Vergeet geen foto's te maken!!!

    Liefs moeke xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen